دشمنان در پی تخریب روابط دو کشور ایران و افغانستان هستند

پس از آنکه برخی از کلیپ‌های تصویری از چگونگی رفتار ایرانیان با مهاجران افغانستانی در ایران پخش شد، واکنش‌هایی را در میان مردم افغانستان برانگیخت که حتی بالای کنسولگری ایران در هرات حمله شد.
 
هر چند حقیقت این کلیپ‌های تصویری از طرف منابع معتبر تأیید نشده‌است اما با آنهم اعتراض‌هایی نسبت به این رویدادها وجود داشت که سرانجام هم ایران و هم افغانستان آن را کار دشمنان دانستند.
 
در برابر توطئه‌های دشمنان مشترک افغانستان و ایران ایستادگی شود
 
سید سجاد موسوی فعال رسانه‌ای در ولایت بلخ در گفتگوی ویژه با خبرگزاری پیام آفتاب می‌گوید که ایده افغانستان هراسی و ایران هراسی در میان دشمنان مشترک هر دو کشور وجود دارد.
 
وی با بیان این مطلب که افغانستان و ایران مشترکات زیادی دارند و باید براساس آن روابط دوستانه و برادرانه داشته باشند، افزود: «دشمنان در پی تخریب روابط حسنه این دو کشور اند.»
 
موصوف به کلیپ‌های تصویری که چندی قبل پخش شد، اشاره کرد و گفت: «از ماه‌ها قبل به این‌طرف دشمنان در تلاش بودند تا این گونه تصاویر را برای مغشوش ساختن روابط پخش کنند.»
 
نامبرده کلیپ‌های نشر و پخش شده در فضای مجازی را جعلی عنوان کرد و گفت: «این کلیپ‌ها حقیقت ندارد و تنها برای توطئه و دسیسه ساخته شده و در فضای مجازی پخش شد.»
 
آقای موسوی به هوشیاری و بیداری دو ملت اشاره کرده، می‌گوید که باید هر دو ملت و دولت (افغانستان و ایران) هوشیار و بیدار باشند و در برابر توطئه‌های دشمنان ایستادگی کنند.
 
موسوی بر حفظ روابط دوستانه و برادرانه هر دو کشور تأکید کرد و گفت: «نیاز است که این دو ملت و دولت در کنار هم روابط حسنه داشته باشند و پاسخ سخت به دشمنان وارد کنند.»
 
برای حفظ روابط دیرینه تلاش‌های جدی خواهیم کرد
 
این فعال رسانه‌ای در بلخ به این باور است که از سال‌های متمادی به این‌طرف دشمنان مشترک افغانستان و ایران از روابط نیک، حسنه و دوستانه این دو کشور در هراس بودند و هستند.
 
وی به مشترکات و ارتباطات دیرینه افغانستان و ایران اشاره کرد و گفت: «ما مشترکات زیاد دینی، فرهنگی و زبانی داریم که برای حفظ و نگهداشت آن تلاش جدی خواهیم کرد.»
 
موصوف از هر دو ملت و دولت خواست تا در برابر توطئه‌ها و دسیسه‌های مانند حمله به کنسولگری ایران در هرات مبارزه کنند و نگذارند که دشمنان با این گونه طرح‌های را عملی کنند.
 
نامبرده تصریح کرد که این گونه رویدادها نمی‌تواند که روابط هر دو کشور را صدمه وارد کند، بنابراین نیاز است که ما در کنار همدیگر برای بهبود وضعیت و روابط بهتر کوشش لازم را انجام دهیم.
 
وی از مسئولان امنیتی خواست تا عاملان حمله به کنسولگری ایران در هرات را شناسایی کرده و مطابق قوانین ملی و بین‌المللی به جزای اعمال شان برسانند.
 
ایرانیان میزبان خوب برای مهاجران افغانستان است
 
سید سجاد موسوی بر پذیرایی ایرانیان از مهاجران افغانستان اشاره کرد و گفت: «ایرانی‌ها پذیرایی خوبی از مهاجران افغانستان می‌کنند که سهولت‌های بهتر را فراهم ساخته‌است.»
 
وی از فراهم سازی زمینه آموزش و پرورش، اشتغال‌زایی و حمایت از اقامت سالانه ایران برای مهاجران افغانستان یادآوری کرد و گفت: «ما همسایه خوبی داریم که از مهاجران ما پذیرایی می‌کند.»
 
آقای موسوی به این باور است که در سال‌های گذشته هزاران تن از افغانستانی‌ها به کشور ایران مهاجر شده‌اند و در آنجا زندگی می‌کنند که این مسئله نمایان‌گر روابط نیک دو کشور می‌باشد.
 
موصوف اضافه کرد که هم‌اکنون هزاران تن از فرزندان مهاجر افغانستان در مدارس، و آموزشگاه‌های ایران مشغول آموزش هستند که زمینه را ایرانیان فراهم ساخته‌است.
 
این فعال رسانه‌ای در ولایت بلخ بر همبستگی، اتحاد و وحدت افغانستان و ایران تأکید کرده، می‌گوید این دو کشور که همسایه نزدیک هستند، باید همیشه روابط خوب و نیک داشته باشند.



maps-and-flags call folder cross-mark menu-three-lines play-button search-1 quote user view-list-button check