تهدیدات گروه‌های تروریستی در افغانستان چقدر جدی است؟

تداوم حملات تروریستی در افغانستان و همچنین حضور اتباع خارجی بویژه کشورهای آسیای میانه و چین در خاک کشور نشان می‌دهد که خطر تهدیدات تروریسم در افغانستان و گسترش آن به کشورهای منطقه بسیار جدی است و نگرانی کشورهای منطقه از حضور آنها در افغانستان بی‌جا و بی دلیل نیست.یکی از نگرانی‌های جامعه جهانی و کشورهای همسایه و هم مرز با افغانستان حضور گرو.ه‌های تروریستی در خاک کشور است که یک تهدید بالقوه برای افغانستان و کشورهای منطقه به شمار می‌رود.

پس از بازگشت طالبان به قدرت این نگرانی‌ها شدیدا افزایش پیداکرده به طوری که هر از گاهی و در هر مناسبت و یا نشستی مقامات کشورهای همسایه و برخی رهبران جهان از حضور و رشد گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند و خواستار یافتن راه حلی برای پایان حضور این گروه‌ها در افغانستان و رفع تهدیدات آنها می‌شوند.

بر اساس آمارهای سازمان‌های بین المللی حدود شانزده گروه تروریستی در افغانستان فعالیت دارند که بیشتر آنها در ولایات شمالی و مرزهای کشورهای آسیای میانه اسکان داده شده اند. اخیرا روسلان میرزایف، رئیس کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم سازمان همکاری شانگهای (SCO)  گفته‌است که تعداد «اعضای گروه‌های اسلام‌گرا که در امتداد مرز تاجیکستان در افغانستان جمع شده‌اند، به بیشتر از ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسند.

میرزایف گفته‌است که بدون اعضای گروه داعش، شمار اعضای گروه‌های اسلام‌گرا که در امتداد مرز مشترک افغانستان با تاجیکستان جمع شده‌اند، به بیشتر از ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد. به‌گفته او، تعداد اعضای داعش مشخص نیست.
یوسف رحمان، دادستان کل تاجیکستان نیز در درباره «خطر شکستن مرز افغانستان و تاجیکستان» هشدار داده‌است.

او گفته‌است: «مرزهای کشورهای آسیای مرکزی به حفاظت جهانی در برابر تروریسم نیاز دارند. کشورهای آسیای مرکزی، به‌ویژه تاجیکستان که طولانی‌ترین مرز مشترک با افغانستان را دارد، آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر تروریست‌ها هستند».
رمضان رحیم زاده وزیرداخله تاجیکستان نیز روز چهارشنبه 25 میزان/مهر1401 در کنفرانسی که در سطح عالی در مورد همکاری های بین المللی و منطقه ای در مبارزه با تروریسم در دوشنبه برگزار شده بود مدعی شد طالبان بیش از 3000 پاسپورت برای اعضای سازمان‌های تروریستی صادر کرده اند.

وی گفت: “به اعضای سازمان های تروریستی تا کنون بیش از 3000 پاسپورت افغانستانی داده شده است که یک بار دیگر خطر گسترش تروریسم توسط طالبان را تأیید می کند.”

امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز در کنفرانس «همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای امنیت و مدیریت مرزها برای مقابله با تروریسم و ‌جلوگیری از حرکت تروریست‌ها» گفت که تروریست‌ها همچنان در تلاش عبور از مرزها هستند.
او پیشتر گفته بود در افغانستان ده‌ها هزار “مجاهد” آموزش انتحاری می‌بیند.
به گفته وی، تروریست‌ها هم از خاورمیانه به افغانستان منتقل می‌شوند و فعالیت گروه‌های تروریستی در این کشور تهدیدی جدی برای آسیای میانه است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا گفت افغانستان همچنان یکی از جدی‌ترین چالش‌های امنیتی منطقه است.

ماریا زاخاروف سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در یک نشست خبری گفت که مشکل تروریسم در افغانستان هنوز حل نشده و خطر آن همچنان جدی است.

این اظهارات درحالی بیان می‌شود که حملات تروریستی و انتحاری در افغانستان در سال جاری افزایش یافته و صدها قربانی بخصوص از میان شیعیان افغانستان گرفته است. یکی از آخرین و خونین ترین حملات تروریستی حمله انتحاری به آموزشگاه کاج در غرب کابل بود که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها دانش آموز که در این مرکز مشغول امتحان کنکور آزمایشی بودند گردید.

این گزارش‌ها و تداوم حملات تروریستی باعث گردیده که لورن بوبرت، نماینده جمهوری‌خواه کنگره امریکا لایحه‌ای را برای افزودن اسم افغانستان به عنوان کشور حامی تروریسم، به کنگره تقدیم کند و خواستار افزودن اسم افغانستان به لیست کشورهای حامی تروریسم شود. خانم بوبرت در این لایحه از وزارت خارجه امریکا خواسته است تا اسم افغانستان را نیز کنار اسم چهار کشور دیگر، ایران، کره شمالی، سوریه و کوبا بیافزاید.

تداوم حملات تروریستی در افغانستان و همچنین حضور اتباع خارجی بویژه کشورهای آسیای میانه و چین در خاک کشور نشان می‌دهد که خطر تهدیدات تروریسم در افغانستان و گسترش آن به کشورهای منطقه بسیار جدی است و نگرانی کشورهای منطقه از حضور آنها در افغانستان بی‌جا و بی دلیل نیست.

از این رو طالبان اگر خواهان امنیت در افغانستان و تعامل سازنده با کشورهای همسایه و جامعه جهانی است باید برنامه اخراج اعضای گروه‌های تروریستی را از افغانستان روی دست بگیرد تا نگرانی آنها برطرف شده و روابط با کشورهای همسایه گسترش یابد.



maps-and-flags call folder cross-mark menu-three-lines play-button search-1 quote user view-list-button check