گفتگوی بین الافغانی و حکومت فراگیر تنها راه ثبات در افغانستان است

امام‌علی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان می‌گوید که راه‌اندازی گفتگو‌ی بین‌الافغانی و ایجاد حکومت همه‌شمول با اشتراک نمایندگان همه‌ اقوام، ملیت‌ها و گروه‌های سیاسی و اجتماعی را زمینه‌ مهم رسیدن به صلح و ثبات پایدار در افغانستان می‌داند.به گزارش پیام آفتاب، رییس‌جمهور تاجیکستان که دیروز چهارشنبه، ۲۹ سنبله/شهریور، در دومین روز هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرده، گفته است که امنیت و ثبات و همکاری منطقه‌ای در آسیای مرکزی «بی‌واسطه به وضع افغانستان وابستگی دارد»

او افزوده است که «افغانستان هنوز هم دچار وضع [پیچیده‌] سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌باشد» و بزرگ‌ترین بحران بشری در جهان است.

آقای رحمان از جامعه‌‌ی بین‌المللی خواسته است که حجم کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان را افزایش دهد و کشورش در این راستا آماده‌ی همکاری است.
رئیس‌جمهور تاجیکستان در بخشی از سخنان خود در مورد قاچاق مواد مخدر از افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که در دو سال اخیر قاچاق مواد مخدر از قلمرو افغانستان «به مراتب» افزایش یافته است.

او گفته است که در این مدت تاجیکستان از مناطق مرزی با افغانستان بیش از ده تُن مواد مخدر را مصادره کرده که نظر به سال‌های قبل، چندین مرتبه زیاد است.

مقام‌های تاجیکستان پیش از این نیز در مورد قاچاق مواد مخدر و حضور و فعالیت تروریستان در افغانستان، ابراز نگرانی کرده بودند.

کمیته‌ی امنیت ملی این کشور چندی پیش از کشته‌شدن سه عضو «جماعت انصارالله» در منطقه‌ مرزی با افغانستان خبر داده بود.

گفتنی است که ابراهیم رئیسی رئيس‌‌جمهور ایران نیز در مجمع عمومی سازمان ملل بر تشکیل حکومت فراگیر و «رعایت حقوق همه طوایف، قومیت‌ها و مذاهب» در افغانستان تأکید کرد.

ابراهیم رئيسی همچنین گفت که اقدام فوری جهانی برای رسیدگی به بحران پناهجویان افغانستانی، به‌ویژه در ایران ضروری است.



maps-and-flags call folder cross-mark menu-three-lines play-button search-1 quote user view-list-button check