کاظمی قمی: هر جریانی بخواهد به تنهایی در افغانستان حکومت کند دوام نمی‌آورد

حسن کاظمی قمی در دیدار با جمعی از نخبگان مهاجران افغانستانی گفت که افغانستان کشور چند قومی است و هر جریانی اگر بخواهد به تنهایی حکومت کند دوام نمی‌آورد.به گزارش پیام آفتاب، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان شامگاه چهارشنبه 23 قوس/آذر، در دیدار با جمعی از نخبگان مهاجر در مشهد گفت که تجربه 43 سال گذشته در افغانستان نشان می‌دهد که هر جریانی اگر بخواهد به تنهایی در افغانستان حکومت کند دوام نمی‌آورد.

آقای کاظمی افزود: افغانستان کشور چند قومی است و مشارکت نداشتن سایر اقوام در حکومت موجب نگرانی است زیرا که ممکن است در صورت تداوم به تنش و درگیری نظامی منجر شود.

کاظمی قمی علاوه کرد که هم کشورهای همسایه و هم کشورهای جهان بر سر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان توافق نظر دارند و ما اولین کشوری بودیم که به طالبان توصیه و تأکید کردیم تا حکومت فراگیر تشکیل دهد.
اما اینکه چه کسانی باید در این حکومت مشارکت داشته باشد به عهده مردم افغانستان است.

شیطنت امریکا ادامه دارد
نماینده رئیس جمهور ایران همچنین گفت: هرچند که امریکا از افغانستان خارج شده است اما مداخلات این کشور در افغانستان همچنان ادامه دارد و شیطنت امریکا تمام نشده است.
آقای کاظمی تأکید کرد که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان برنامه ریزی شده بود تا افغانستان را با بحران مواجه سازد.

داعش را امریکا مدیریت می‌کند
آقای کاظمی افزود که داعش را امریکا با کمک برخی از کشورهای همسایه به افغانستان آورده و مدیریت می‌کند تا جنگ‌های قومی و مذهبی در افغانستان راه بیاندازد.
و هدف امریکا از آوردن داعش به افغانستان دو چیز است:
اول بی‌ثبات کردن افغانستان و تحت فشار دادن طالبان برای تأمین اهداف و خواسته‌های خود و دوم ایجاد پایگاه‌های نظامی در کشورهای آسیای میانه به بهانه مبارزه با تروریسم و داعش.

گفتگو تنها راه حل بحران افغانستان
نماینده رئیس جمهور ایران در بخشی دیگری از سخنان گفت که جنگ راه حل نیست و گفتگو تنها گزینه برای حل بحران افغانستان است و بخشی از بدنه طالبان هم به این نتیجه رسیده اند که برای حل مسأله افغانستان باید گفتگوهای بین الافغانی انجام بگیرد.

سیاست ایران تعامل با حکومت جدید است
آقای کاظمی با تأکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران تعامل با حکومت جدید افغانستان است افزود که تعامل ما با طالبان به خاطر مردم افغانستان است. آقای کاظمی هدف از تعامل ایران با طالبان را کمک به ثبات و شکوفا شدن اقتصاد افغانستان عنوان کرده و تأکید کرد که ما تلاش داریم تا زیرساخت‌های اقتصادی دو کشور به هم متصل شوند.



maps-and-flags call folder cross-mark menu-three-lines play-button search-1 quote user view-list-button check