طالبان خواستار آغاز به کار استخراج مس عینک از سوی شرکت چینی شد

شهاب الدین دلاور، وزیر معادن طالبان، از شرکت چینی ام‌‌‌سی‌سی خواست تا کار استخراج معدن مس عینک لوگر را شروع کند.به گزارش پیام آفتاب، وزارت معادن و پترولیم طالبان روز سه‌شنبه، ۲۳ جوزا/خرداد، در رشته توییتی نوشته است که شهاب‌الدین دلاور، این درخواست را با معاون این شرکت چینی مطرح کرده است.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان افزوده است: « این وزارت تمام مسئولیت‌های خود را مطابق به قرارداد انجام داده و شرکت قراردادی نباید بیشتر کار عملی این پروژه را به تأخیر بیاندازد.»

اما شرکت چینی در پاسخ گفته است که کار استخراج معدن را پس از انتقال آثار باستانی از ساحه آغاز خواهد کرد.

آقای دلاور افزوده که برای انتقال آثار باستانی از مس عینک، کمیته‌ای متشکل از وزارت معادن و پترولیم، وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان و شرکت ام‌سی‌سی به وجود آمده است.

پیش از این مسئولان شرکت ام‌سی‌سی در دیدار با ملا برادر، معاون اقتصادی رئیس الوزرا گفته بودند که پس انتقال کامل آثار باستانی منطقه معدن مس عینک، کار استخراج این معدن را آغاز می‌کنند.

به دنبال آن، وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در ۱۰ قوس/آذر ۱۴۰۱ گفت که طرح انتقال آثار باستانی منطقه معدن مس عینک را آماده کرده است.

بر اساس اعلامیه وزارت معادن طالبان، شرکت ام‌سی‌سی وعده کمک به ۳۰۰ خانواده را که در این ساحه زندگی می‌کنند، نیز داده است.

شرکت ام‌سی‌سی در ماه ثور ۱۳۸۷ قرارداد استخراج معدن مس عینک را برد اما از آن زمان، به «دلایل امنیتی و موجودیت آثار باستانی در ساحه معدن» از استخراج آن خودداری کرده است.



maps-and-flags call folder cross-mark menu-three-lines play-button search-1 quote user view-list-button check